De prachtige stranden rondom Kuta, Lombok

28 augustus 2017 - Lombok, Indonesië

Een paar jankende honden, de vroege moskee en overijverige hanen hebben mijn nachtrust aardig verziekt. Van slapen is niet veel gekomen. Dan maar een ontbijtje en er met de scooter op uit. Roadtrippen op Lombok. Bijna iedereen vervoert zich hier met een scooter, omdat alles best wel een eindje van elkaar af ligt en openbaar vervoer is hier nauwelijks geregeld. Gisteren hebben we het strand van kuta gezien, maar dat was niet echt heel bijzonder, hoewel men hard aan het werk is om er een wandelboulevard langs te leggen. Vandaag gaan we op zoek naar de mooie stranden, waarover men al het nodige heeft geschreven. We kunnen eigenlijk 2 kanten op, naar het westen of het oosten. Wij reden naar het Tanjung A'an-strand wat ongeveer 7 km ten oosten van Kuta ligt. Tanjung A'an bestaat uit twee witte zandbaaien in een komvorm: A'an in het westen en Pedau in het oosten, gescheiden door een rotsformatie. Het zand is er fijn en wit. Het water is turquoise kleurig. Zo wil je een tropisch strand zien. We parkeren de scooter onder een paar bomen en wandelen het laatste stukje. Het strand begint met een grote schommel.

Wij gaan eerst een stukje over het strand lopen om later de zee in te duiken en om te zonnen. Aan het einde van het strand is een rotspartij die tot een stuk de zee in loopt. Het is een hele klimpartij op de paadjes, die slechts door herhaaldelijk gebruik zijn ontstaan. Het loopt vrij stijl op. De hitte zorgt er ook voor dat we een aangepast tempo hebben. Eenmaal op de eerste top boven hebben we een fantastisch uitzicht over de baai vanwaar we kwamen, maar ook tot in de verste verte van de de volgende baaien. Als we nog verder en soms ook nog hoger lopen, met voorop een aap die voor ons uit wandelt wordt het uitzicht alleen maar completer. Grote golven die breken op de koraalriffen voor de kust, hoge rotsen die de zee uitsteken, pittoreske verlaten baaitjes en verdroogde bergen waarop we lopen. Het lijkt net alsof we op een maandlandschap lopen. Op de glooiende bergen staan her en der kleine stapeltjes stenen die aan elkaar gemetseld zijn en soms zien we een vierkant blok van natuursteen. Ik denk dat het grafmonumentjes zijn, maar zeker weten doen we het niet. Het ziet er hier echt heel anders uit dan de natuur van een paar dagen geleden in het binnenland van Lombok. Maar ook dit is weer fantastisch om te zien. We kunnen hier wel een tijdje rond blijven kijken maar er is hier geen schaduw en de koperen ploert brandt op onze huid. We gaan voorzichtig terug naar beneden om vervolgens lekker in het lauwe zeewater te plonzen.

Echt strandzitvlees hebben we niet, dus na een paar uur zonnen, gaan we terug naar de scooter en rijden over de weg vol met gaten op een slakkengang naar het volgende plaatsje Gerupuk (ze spreken het uit zoals wij kroepoek zeggen). We gooien de tank nog even vol van de scooter (2 liter voor omgerekend een euro) en ploeteren door. Gerupuk is voor de actieve golfsurftoerist één van de topbestemmingen. Het is ook een plaatsje waar ze zeewier kweken en drogen voor veevoer. Dat is ook te ruiken als we een veldje met drogend zeewier passeren. In Gerupuk lunchen we en bekijken ook weer de grilligste vormen van de rotsen. Daarna rijden we een stuk terug en nemen hiervoor een andere route, meer binnen door. Hier is een breed pad, wat ooit een weg zal zijn voor de oprukkende hotel-economie. Nu is het nog een breed stoffig pad. Het ziet er best bizar uit. Een paar kilometer voor Kuta nemen we weer een andere afslag en komen bij Seger beach uit. Hier worden we op het strand direct bestookt door een strandverkoopster en nog geen minuut later zijn we omringd door een stuk of 6-7 kinderen die allemaal armbandjes willen verkopen.

Helaas zijn ze wat te opdringerig en nemen we niks van hen af. We komen hier om van de zon te genieten en van de golfsurfers (sommigen wel heel jong) die hun kunsten tonen. De golven zijn soms erg hoog. Ik heb gelezen dat ze hier bij opkomend tij wel 8 meter hoog zijn. Zo hoog zijn ze nu niet, maar ze komen redelijk in de buurt. Het is leuk om hier een tijdje te zitten kijken.

Aan het einde van de middag rijden we terug. De zon, de zonnebrandcreme, het zweet en de stof van de stoffige wegen voelen vies aan. Tijd voor de koude douche. ‘s-Avonds lopen we naar het drukkere deel van het stadje om te eten. We kiezen op goed geluk een restaurantje. Het zit er aardig vol, dus het eten zal wel okey zijn. Helaas valt dat wat tegen, dus zoeken we daarna een warung op het hoekje van de straat op waar je eenvoudige maar heerlijke gerechtjes voor ongeveer een euro per stuk koopt. Ik neem nog een bordje rijst met rendang. Het is superlekker eten. Dat maakt weer heel veel van het vorige restaurant goed. We sluiten de avond af in de hangmat bij het huisje wasr we verblijven. Morgen vertrekken we naar Gili Air. We gaan zien of dit weer een ander stukje Lombok is wat ons bevalt.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl