Terugreis

13 november 2016 - Hanoi, Vietnam

Onze laatste uren in Hanoi, op de zaterdagochtend brengen we wandelend door de wederom deels voor het verkeer afgesloten deel van het oude centrum. De straten en pleinen zijn de domeinen geworden van spelende kinderen die een soort Oud Vietnamese spelletjesplein hebben ingericht. Ook zij er op diverse plaatsen rondom het Hó Hoàn Kiém meer diverse muziekbandjes die hun talenten laten horen. Het klinkt soms best goed en het publiek danst en klapt dan ook hard mee. En we zien veel mensen die hun mooiste kleding hebben aangetrokken en flaneren langs het meer. Zien en gezien worden is het hier en de camera's voor de vele fotoposes klikken met grote regelmaat. En hier en daar is er een stukje propaganda. De zaterdag laat ons een heel ander Hanoi zien dan de dagen ervoor. Heel gemoedelijk. We hebben de tijd om rondom het meer te lopen en alles wat er gebeurt mee te beleven. Om half 1 zijn we terug bij de B&B en maken we ons klaar voor vertrek. Als het goed is worden we opgehaald door een chauffeur van Visa-Vietnam die ons naar het vliegveld  zal brengen. Dit als compensatie voor die keer dat we aan kwamen in Vietnam en de chauffeur die ons zou ophalen er niet was. En ja, stipt op de afgesproken tijd rijdt er een luxe auto voor. We nemen afscheid van de vriendelijke mensen van B&B Hanoi en worden naar het vliegveld gebracht. We checken in, leveren onze rugzakken in, eten wat bij de Burger King (heel veel andere keus is er niet), gaan door de douane en securitycheck (zelfs m'n schoenen moeten uit) en wachten op het vliegtuig. We vliegen eerst naar Kuala Lumpur. Dit is wel wat om, maar onze vlucht van Hanoi naar Bangkok, wat veel gerichter is, is gecanceld (dat wisten we al voor vertrek thuis). In Kuala Lumpur moeten we ook een paar uur wachten. We doden de tijd met de Ipad en het drinken van een fruitsapmix een van de lounges. Tegen middernacht plaatselijke tijd (Kuala Lumpur heeft een tijdverschil met Nederland van 7 uur, andere tijdzone als Vietnam) kunnen we aan boord van het KLM-toestel. We hebben nu wel onze gevraagde stoelen van maar 2 naast elkaar, wat toch wel wat comfortabeler is en je hoeft nooit iemand tot last te zijn als je even wilt op staan. In het vliegtuig stellen we ons in op de Nederlandse tijd en proberen pas wat later te gaan slapen. Na het avondeten, wat filmpjes kijken op het entertainmentsysteem op de schermpjes in de stoelen, gaan we toch wat proberen te slapen. Af en toe word ik wel even wakker maar als ik op de klok kijk is het bijna half 4 in de ochtend (Nederlandse tijd). Het is nu nog maar 2 uurtjes tot aan de landing. De vlucht duur 12,5 uur.

Tijd voor een korte terugblik:
Thailand was voornamelijk indrukwekkend vanwege alle uitingen van het volk en overal waar we kwamen naar aanleiding van het overlijden van de koning een paar dagen ervoor. De rondrit langs de Witte tempel en door het opiumgebied, de Golden Triangle was leuk Grens op drielandenpunt Thailand, Myanmar en Laos. Laos is ons ook erg goed bevallen en dan zeker als je in het noorden (Luang Namtha en Nong Khiaw) buiten de plaatsjes gaat, het platte land op en in de bushbush. Muangsing was beetje spookachtig, al helemaal Chinees ingesteld en voor een paar uur leuk en bijzonder om te zien. Luang Prabang heeft mooie gebouwen, veel tempels en de omliggende natuur met de 2 grote watervallen die we bezocht hebben waren ook prachtig. De wegen in Laos zijn in een dramatisch slechte staat en kan je haast geen wegen noemen. Ons vervoer door Laos met de bus en pickup ging dan ook niet harderdan 25 km per uur. Als je echt wilt onthaasten en ontspannen en daarbij genieten van de natuur en authentieke bevolking is dit deel van Laos absoluut een must. Vietnam was weer heel anders. Kleurrijke bevolking in de bergdorpen in het noorden bij Sa Pa en Ta Van, schitterende vallei en natuur. Ninh Binh, ten zuiden van Hanoi liet ons het karstgebergte zien op het land met soms lange grotten waar we maar net door konden. Mai Chau, ten westen van Hanoi was een oase van rust tussen de rijstvelden en bergen. Daarentegen was Hanoi één groot gekkenhuis met het verkeer, een groot contrast met de andere plekken waar we zijn geweest, maar ook hier hebben we mooie dingen gezien, gedaan en als afsluiter fantastisch gegeten.

Wat hebben we veel gezien, veel indrukken gekregen, veel mooie authentieke mensen gezien, gesproken, geobserveerd. Wat een prachtige natuur en gehuchtjes waar de tijd al vele jaren stil staat en waar de westerse wereld nog geen invloed op heeft. En wat waren de mensen over het algemeen vriendelijk en behulpzaam (een paar daargelaten die van de toerist extra wilden profiteren). En overal waar we zijn geweest kan men lekker koken. Van elke keuken van de lamden waar we zijn geweest en dan ook weer van elke streek hebben we het eten laten smaken. En alles heel erg goedkoop.
Naast de verhalen die ik heb geschreven, hebben we nog veel meer verhalen in ons hoofd en hebben we héél veel foto's gemaakt en hebben we wat souvenirs meegenomen.
De drieënhalve week zijn omgevlogen.