Bijna zover

16 oktober 2016 - Koudekerke, Nederland

Het is zondag 16 oktober 2016. Nog 4 dagen en dan vertrekken we vanaf Schiphol voor onze vakantie. We vliegen allereerst naar Bangkok. We vliegen met een rechtstreekse vlucht van KLM en verwachten er de andere ochtend, plaatselijke tijd rond 9.45 uur te landen. We zijn dan in Thailand, een land wat net een paar dagen tevoren, haar geliefde Koning Phra Chaoyuhua Bhumibol Adulyadej, kortweg Rama IX of Bhumibol de Grote heeft verloren, die vanag 1946 koning was. Volgens de berichten die ik volg via Tips Thailand reisgroep en backpackeninazie.nl, staat het leven in delen van Thailand aardig stil en is er een heel bijzondere sfeer. We gaan het meemaken en zullen ons geheel volgens de regels, gewoonten en gebruiken van de Thai, ingetogen gedragen. Het respect voor de koning is en was immens groot.

Wellicht zien we er op het vliegveld niet heel veel van, misschien ook wel, maar als we vanuit Bangkok via een binnenlandse vlucht na een paar uur doorvliegen naar Chiang Rai, waar we 3 nachten zullen verblijven, zullen we er ongetwijfeld genoeg van meekrijgen. We laten ons onderdompelen in de Thaise cultuur.

Vandaag de tassen opgezocht,  wat kleding uitgezocht evenals dat we de camera, reispapieren, wat backpackspullen e.d  hebben klaargelegd.

Het reisplan is in grote lijnen klaar. Onze bestemmingen en reisprogramma is als volgt:

20 oktober vertrek Amsterdam

21 oktober Bangkok en vandaar met een binnenlandse vlucht naar Chiang Rai (Noord Oosten van Thailand met bezoek aan onder meer de Golden Triangle. De Gouden Driehoek is een gebied in Thailand, Laos, Myanmar en Vietnam. Het gebied is met de Gouden Sikkel het gebied met de meeste illegale opium-productie van Azië sinds 1920. We willen daar onder meer naar het 3landenpunt)

24 oktober de grens over naar Laos naar Luang Namtha, in Noordelijk Laos, tegen de Chinese grens, waar we een meerdaagse tocht met de fiets willen maken door het prachtige Nam Ha National park. Tijdens deze trekkeng overnachten we in een dorp van de bergvolken Khmu of Lanten in een erg primitieve omgeving. We hebben er zin in.

28 oktober vertrek naar Nong Khiaw, wat meer oostelijker ligt en Tussen de kalksteenbergen en de rivier Nam Ou ligt. Samen met Muang Ngoi moeten dit 2 heerlijke paradijsjes zijn.

30 oktober Luang Prabang, wat een van de best bewaarde steden van authentiek Azië moet zijn en wat in zijn geheel op de lijst van werelderfgoedmonumenten van Unesco staat.

2 november vlucht naar Hanoi, waar we in de avond de nachttrein naar Sapa nemen in Noord Vietnam

3 november aankomst in Sapa waar we tussen de vele bergen de inheemse bergvolken gaan bezoeken. Hoe? Dat zien we wel. Na een overnachting ter plaatse nemen we de nachttrein de volgende dag weer

5 november Ninh Binh, ten zuiden van Hanoi, waar we tussen de karstgebergten en riviertjes verblijven in een homestay en waar we met een kano het gebied willen verkennen.

8 november Mai Chau, we overnachten hier in een paalwoning van de Witte Thai. In dit gebied komen nog maar weinig toeristen en waar alles nog grotendeels ongerept is. Een heerlijke plek om te relaxen lijkt ons.

10 november Hanoi, waar we verblijven in Hanoi Old Quarter, het oude deel van de stad met de vele streetfoodstalletjes, de oude koloniale huizen, smalle straatjes, 1000en scooters en de lokale bevolking die alles verkopen, langs de weg, in stalletjes en markten.

12 november vliegen we in de avond via Kuala Lumpur als overstapplaats naar Amsterdam terug.

We hebben van de 3 landen de noordelijke provincies gekozen vanwege de reisperiode, de beste reistijd in het gebied, het regenseizoen en klimaat. Hoe we overal komen zien we wel. De taxi, minibus, fiets, trein, vliegtuig, tuctuc, lopend, het kan allemaal.

Maar als we een keer geen mooi weer hebben, maar een mistdag of een gevige plensbui maakt ons dat niks uit.

1. Papa mama en familie:
    16 oktober 2016
    Leuk hoor. Wij volgen jullie. Goede reis en behouden terugkomst. Liefs van ons allen
  2. Mark:
    16 oktober 2016
    Nogmaals heel veel plezier toegewenst, lekker 3 1/2 week er tussen uit.
    We kijken uit naar de foto's en verslagen.
  3. Jeanne van Den Elshout:
    Heel veel plezier. Geniet er van. We volgen jullie
  4. Bauk en Corrie:
    20 oktober 2016
    Hele fijne vakantie en geniet er voor al van hier komt alles goed hoor veel liefs en groetjes van ons en de jongens.
  5. Ria en Henk:
    20 oktober 2016
    Geniet en geniet ,overal van.Gedachten leeg en snuif alles o
    Heel veel plezier