Eindelijk vakantie

21 oktober 2016 - Chiang Rai, Thailand

Het is zover. We hebben eindelijk vakantie. Om half 12 vertrekken we richting Schiphol nadat we Dion hebben geknuffeld en overladen met tal van tips en adviezen voor de komende weken. Halverwege bij Rotterdm halen we Eloy op die vanuit Breda op weg terug is van school naar zijn appartement in Haarlem. Hij brengt ons naar Schiphol en neemt m'n auto mee. Er is genoeg tijd om uitgebreid te lunchen waar ook Joël bij aangeschoven is. Als het tegen drieën loopt nemen we afscheid van de jongens en gaan we door de douane. Nu is het echt begonnen. Vakantie!
De KLM-vlucht vertrekt op,tijd. Onderweg doden we de tijd met het kijken naar tv-uitzendingen en concerten via het multimediasysteem van de luchtvaartmaatschappij. Ook proberen we wat te slapen, Het zijn echter maar korte slaapjes. Toch gaat de tijd best snel en landen we om 9.45 plaatselijke tijd (haal er 5 uur af voor Nederland) op het vliegveld Suvarnabhumi (vertaald: gouden land). Hier vallen meteen alle portretten, herdenkplaatsen en bloemenzeeën op ter ere van de overleden koning Bhumibol. We snappen ook meteen waarom er schaarste ontstaat aan zwarte stof. Meters en meters versieringen komen we hier tegen en ook later, overal waar we komen. Indrukwekkend.

Onze vliegreis zit er nog niet op voor vandaag, want in de middag vliegen we nog een goed uur door, noordwaarts naar Chiang Rai, wat de noordelijkste stad van Thailand is op zo'n 53 km van de grens met Myanmar. We vliegen met Thai Smile, onderdeel van Thai Airways. Om 16.15 zijn we geland en een half uur later zijn we door een taxichauffeur afgeleverd bij de 1e homestay waar de komende dagen overnachten.
Granda's Kaew House is een kleinschalige homestay, net ver genoeg van de drukte van het stadsverkeer, de restaurants en de nachtmarkt. Nadat we geïnstalleerd zijn lopen we aan de hand van een plattegrond met de namen van de restaurants, 7-eleven winkels en pinautomaten door de stad. Al snel komen we bij Wat Jed Yod, een tempel, zoals er velen staan. Toch is deze wat apart, door onder meer de metershoge goudkleurige zittende Boeddha. Op het moment dat wij er zijn is een Boeddhistische Monnik bezig met een lezing (en wordt hij abrupt afgebroken door een telefoontje op zijn Iphone 6). Naast de tempel is een grote half open tent van wel 50 meter lang waarin vele kransen hangen. Ook staat er een statief met een groot portret van een overleden oude man. Als we uitgenodigd worden om dichterbij te komen en om rond te kijken zien we nog de diverse sporen van het overlijdensritueel waar familie van alles uit de kast heeft gehaald om verdienste te maken voor de overledene. Na dit tafereel gaan we verder de stad in waar we op de Night Market verzeild raken. Vele kraampjes van bergvolken uit de omgeving bieden hun geweven producten aan tussen de andere kraampjes met eten, houtsnijwerk en toeristenspul. Maar toeristen zijn er niet eens zo heel veel, dus is het rustig wandelen. We eten op de Night Market onze 1e echte Thaise avondmaal. Als we terug lopen naar de homestay komen we langs een groot plein wat overdekt is met zeilen waaronder honderden tafeltjes en stoelen staan en even zoveel mensen die er eten volgens het Hot Pot systeem. Bij kraampjes ronom het plein bestel je zo'n stenen pot voor op tafel waar op een steenkoolvuurtje met de pot er bovenop een soort noodlesoup wordt gemaakt. Bij een ander kraampje haal je evt vis, kip, garnalen, sprinkhanen, larven enz. Hier krioelt het van de Thai-people. Dan zal het wel goed zijn. Een ideetje voor één van de andere dagen. We hebben nu nog niet zoveel meegemaakt en duiken vermoeid van de reis vroeg in bed. Morgen weer een dag.

1. Bauk en Corrie:
    21 oktober 2016
    Fijn jullie eerste stuk gelezen te hebben lekker slapen en morgen uit gerust weer op en verder genieten liefs en groetjes